به گزارش قدس آنلاین، امیر صفیخانی شامگاه چهارشنبه در نشست با خبرنگاران که در محل نخستین نمایشگاه جامع مدیریت شهری کلانشهر اهواز برگزار شد به وضعیت سازمان تاکسیرانی اشاره کرد و اظهار داشت: شهریور سال ۱۴۰۱ پس از حضور در سازمان مواجه شدیم با اینکه در اهواز ۲۰۰۰ دستگاه تاکسی از ۸ هزار دستگاه مورد نیاز، بیشتر وجود ندارد که با رنگ زرد و سبز فعالیت داشته و ۹۰ درصد آنها فرسوده بودند یا عمری بالای ۱۱ سال داشتند.
وی افزود: در سال ۸۹ هنگامی که فاز اول هدفمندی یارانهها اجرا شد، تعداد تاکسیهای اهواز ۳۶۰۰ دستگاه بود اما همانطور که مشاهده می کنید بعد از ۱۳ سال نه تنها پیشرفت نداشتیم، بلکه سیستم حمل و نقل عمومی شهر دچار یک پسرفت چشمگیر شده است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز با بیان اینکه مهمترین عامل و حلقه مفقوده، عدم ارائه تسهیلات بانکی به رانندگان بود، گفت: مهمترین اقدامی که باید انجام می شد تامین تسهیلات برای نوسازی ناوگان بود و به عنوان اولویت اول سازمان تاکسیرانی با پیگیریهای صورت گرفته برای نخستین بار با یک هماهنگی بین بخشی و همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) موافقت نامه برای اعطای ۲۰۰ فقره وام قرضالحسنه برای رانندگان صورت گرفت.
صفیخانی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ زمانی که قیمت سمند و سورن پلاس ۲۷۶ میلیون تومان بود بالاترین وام در میان کلانشهرهای کشور را در اهواز پرداخت کردیم که ۸۰ درصد قیمت خودرو را به صورت وام ۴ درصد قرض الحسنه ۷ ساله در اختیار رانندگان قرار دادیم.
وی افزود: در سال ۱۴۰۲ نیز همین مسیر را ادامه دادیم و با توجه به اینکه قیمت خودروی سورن به ۳۶۲ میلیون تومان افزایش پیدا کرد، مبلغ وام را نیز به ۲۸۰ میلیون تومان افزایش دادیم.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز بیان داشت: رکورد میزان نوسازی ناوگان در یک سال شکسته شد و ۱۱۴ دستگاه را نوسازی کردیم که ۴۰ دستگاه در آبان و ۷۰ دستگاه نیز در فروردین ماه تحویل داده میشود.
صفیخانی گفت: تفاهم نامه ای با بانک ملی بسته شد که درپی آن مقرر شد ۴۲ میلیارد تسهیلات به ۱۵۰ راننده تاکسی پرداخت شود. از این ۱۵۰ نفر ۱۱۰ نفر در مراحل صدور پیش فاکتور هستند و شهرداری در ۵ سال ۲۳ میلیارد تومان بلاعوض بابت سود ۱۹ درصد تسهیلات پرداخت میکند.
وی تصریح کرد: برای نخستین بار به مددجویان سازمان بهزیستی ۱۱ فقره تسهیلات پرداخت کردیم که ۳۰۰ میلیون تومان وام قرضالحسنه برای خرید خودروی تاکسی بود .
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز گفت: در مجموع ۳۶۵ دستگاه نوسازی ناوگان تاکسیرانی اهواز را داشتیم؛ اگر کل ناوگان تاکسیرانی را بخواهیم نوسازی کنیم ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که تا امروز با همکاری شورا و سایر دستگاهها توانستیم ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به صورت تسهیلات جذب کنیم.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز تصریح کرد: برای نوسازی کل ناوگان فرسوده کلانشهر اهواز به ۱۳۵۰ فقره تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی داریم.
وی افزود: این عدد برای صنایع بزرگ خوزستان عدد کوچکی است و این صنایع میتوانند جهت رفاه حال مردم پای کار آمده و در زیباسازی چهره نازیبای تاکسیهای شهر اهواز همکاری کنند.
صفیخانی خاطرنشان کرد: در شهر تبریز در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۱۰۰ دستگاه را نوسازی کردند و این نشان دهنده همت بلند دستگاهها در حوزه مدیریت شهری این شهر دارد.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز درباره وضعیت پایانههای تاکسی و ساماندهی آنها گفت: متأسفانه اهواز تنها کلانشهری است که یک پایانه تاکسی به متراژ ۴۰۰ متر با ۱۴ خط تاکسی دارد.
وی افزود: در ۲۰ سال اخیر پایانه ای به حمل و نقل عمومی اضافه نشده است.
صفیخانی ادامه داد: با حمایت اعضای شورای شهر زمینی در خیابان سلمان فارسی نبش ادهم به وسعت ۱۸۰۰ متر و با دستور شهردار اهواز به عنوان دومین پایانه شهر اهواز در نظر گرفته شده که طراحی آن به پایان رسیده و تلاش کردیم تا بر اساس اقلیم خوزستان و یک سازه سبک چادری ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز عنوان کرد: پرداخت آنلاین کرایه تاکسی نیز از دیگر اقدامات تحولی و ارزشمند در سازمان تاکسیرانی بود که که با همکاری سازمان فاوا انجام و در نرم افزار اهواز من طراحی و بر روی ۸۰۰ دستگاه اجرا شد.
صفیخانی با بیان اینکه اکنون در فاز فرهنگسازی این حرکت هستم گفت: با اجرای این برنامه مسافرین میتوانند با اسکن qr کد؛ کرایه خود را به صورت آنلاین پرداخت کنند.
وی افزود: سامانه پایش ناوگان حمل و نقل مدارس، برگزاری دوره آموزشی ویژه رانندگان و برگزاری همایش تقدیر از رانندگان برتر از جمله برنامههای اجرا شده در سال ۱۴۰۲ بود.
نظر شما